Realtime failure detection of aircraft engine output sensors
Authors:
De Silva C W
Issue Date:
1982
Citation:
Realtime failure detection of aircraft engine output sensors C W De SilvaThe Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 7 no 1 (January 1982) p p 4553De Silva C W
Abstract:
لقد تم وضع منهاج رياضي للحاسب الآلي لاستخدامه في البحث عن حالات الأعطال في مؤشرات المخارج لمحركات الطائرات ويعتمد هذا المنهاج على طريقة باياسيان لاختبارات الفروض للبحث عن الأعطال ويتم استخدام مجموعة من مصفيات كالماء الملاغة للاقتراحات لتحديد المصفوفات اللازمة ذات الخطأ المعايير ويتم استخدام مقياس زمني حقيقييشتمل على قراءات المؤشرات الحالية في تطبيق المنهاج الرياض للبحث عن أعطال المؤشرات ويتم اقتراح منطق رياضي لاتخاذ القرارات للتغلب على الصعوبات التحليلية الناتجة من الخواص اللاخطية لمحركات الطائرات ولقد تم تطبيق الطريقة المذكورة على مثال عددي يمثل نموذج حقيقي لمحرك تربيني أحادي الملف يفترض تعرضه لأعطال في مؤشرات المخارج A digital computer algorithm is developed for realtime failure state detection in
aircraft engine output sensors The technique employs the Bayesian approach for
hypothesis testing in failure detection A set of hypothesisconditioned Kalman
filters is used to estimate the outputs corresponding to the failed sensors and to
determine the associated error covariance matrices Realtime processing which
incorporates the current sensor readings is employed in the implementation of the
algorithm for sensor failure detection A decision logic that overcomes the analytical
difficulties resulting from inherent nonlinearities of aircraft engines is proposed As a
numerical example the technique developed is applied to a realistic singlespool
turbojet engine model undergoing simulated output sensor failures