Operational efficiency of signalized intersections in AlKhobar Saudi Arabia
Authors:
Ratrout Nedal T Ergun Gokmen
Issue Date:
1992
Citation:
Operational efficiency of signalized intersections in AlKhobar Saudi Arabia Gokmen Ergun and Nedal T RatroutThe Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 17 no 3 (July 1992) p p 347356Ergun GokmenRatrout Nedal T
Abstract:
معظم الإشارات الضوئية عل التقاطعات في المملكة العربية السعودية تتحكم في حركة المركبات بإعطاء أحقية المرور لكل اتجاه على حده كما وإن توقيت هذه الإشارات يتم بطريقة التجربة والخطأ دون حسبان مما يؤدي إلى حدوث مشاكل تشغيلية وبيئية وإحباط للسائقين إن هذا البحث يهف أولا إلى دراسة حجم المشكلة، وثانيا إلى تحليل خيارات بديلة لتوقيت وتصميم الإشارات الضوئية بغرض تطوير القدرة التشغيلية ولإجراء هذه الدراسة تم اختيار الإشارات الضوئية على تقاطعين لطرق رئيسية وتقاطعين آخرين مكونيين من طريق رئيسي بطريق فرعي ؛ وباستخدام برنامج المحاكاة (SOAP) تم تحليل عدة خيارات لتصميم وتوقيت تلك الإشارات الضوئية على التقاطعات وأخيرا تم تحليل القدرة الاستيعابية لهذه التقاطعات بهدف مقارنة نوعية التشغيل لهذه التقاطعات عندما تعمل بخطة التوقيت الحالية بنوعية التشغيل الناتجة عن تطبيق خطة التوقيت المقترحة من برنامج المحاكاة (SOAP) وقد أظهرت هذه الدراسة أن الخطة المقترحة من برنامج المحاكاة تؤدي إلى تحسن كبير في كمية التأخير الناتجة عن توقف المركبات وفي استهلاك الوقود إضافة إلى تحسن في القدرة على استيعاب المركبات الملتفة إلى اليسار وفي نوعية التشغيل كما أظهرت الدراسة أن استخدام هذه الخطة المقترحة يمكن أن يوفر في المصاريف التشغيلية ما مقداره ثمانية ملايين ريال سعودي سنويا إضافة إلى توفير وقت السائقين بما يوازي (80) مليون ريال سعودي سنويا Almost all signalized intersections in Saudi Arabia are operated with total directional separation ie by allowing a separate phase for each direction Furthermore the signal splits are adjusted on a trialanderror basis without any calculations This causes many operational and environmental problems and driver frustration This study aims first to investigate the extent of the problem and second to analyze alternative phasing and signal characteristics for the purpose of operational improvements Two signalized intersections on crossings of a major arterial by a major arterial and two on a major arterial by a collector street were selected for the purposes of this study Existing signalization and various signal alternatives were analyzed using a signal optimization and simulation package (SOAP) Finally capacity analyses were performed to establish and compare the levels of service of the existing signalization and the best signal phasing scheme which was selected by SOAP Study showed that considerable improvements in stopped delays excess fuel consumption excess leftturning vehicles and levels of service could be achieved through signal optimization In the study area alone SR 8 million year for vehicle operating costs and SR 50 million year of time savings could be realized simply by signal optimization