Study of intersection safety in Saudi Arabia using traffic conflicts
Authors:
Ergun Gokmen Qayyum Tanvir Iqbal
Issue Date:
1988
Citation:
Study of intersection safety in Saudi Arabia using traffic conflicts Gokmen Ergun and Tanvir Iqbal QayyumThe Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 13 no 3 (July 1988) p p 273284Ergun GokmenQayyum Tanvir Iqbal
Abstract:
Intersections have a major share of highway accidents ; about half of the urban and onefourth of the rural accidents Solutions to such problems are thus crucial in reducing accidents Conflict studies were carried out at fourteen intersections in the Eastern Province of Saudi Arabia Various tabulations analysis of variance and covariance regression analysis and multiple classification analysis were used to analyze the data Traffic control type (signalization stop or no control) total approach volume total left and right turns average speed number of lanes existence of lane markings pedestrian crossings and stop lines were found to affect rearend and sideswipe and rightangle accidentcausing conflicts Using these relationships recommendations were made for improving safety at intersections and for future research needs معظم حوادث السير سواء في المدن أو الريف تحدث عند التقاطعات ولكن يتضاعف حدوثها في المدن عنه في الريف لذا فإن علاج مشكلة التقاطعات يقلل من حوادث الطرق تمت دراسة أربعة عشرة تقاطعا مختلفا بالمنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية ولقد حللت المعلومات المتحصل عليها بطرق إحصائية مختلفة وقد خلصت الدراسة إلى أن لضوابط المرور كالإشارات الضوئيةقف، تمهل، امشوحجم المرور، وعدد الانعطافات يمينا أو يسارا، ومعدل السرعة وعدد المسارب، وتخطيط المسارب، وأماكن عبور المشاة، واللوحات الإرشاديةكلها لها الأثر في حوادث المرور المختلفة كالتصادم المباشر والمتعامد والتصادم الاحتكاكي ولقد وضعت بعض التوصيات على ضوء نتائج هذه الدراسة من أجل السلامة عند التقاطعات، وعند التخطيط المستقبلي