Title: Effects of driver characteristics on accident involvement a study in Saudi Arabia
Authors: AIKhaldi Hamad T
Ergun Gokmen
Issue Date: 1984
Citation: Effects of driver characteristics on accident involvement a study in Saudi Arabia Gokmen Ergon and Hamad T AIKhaldiThe Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 9 no 4 (October 1984) p p 309319Ergun GokmenAIKhaldi Hamad T
Abstract: Human factors are one of the major causes of highway accidents Hence a clear understanding of the relationships between socioeconomic and attitudinal characteristics of drivers and accident involvement is essential The main goal of this research is to investigate this relationship and make recommendations for the improvement of driving safety The relationships are investigated using a sample of roadside interviews carried out in the Eastern Province of Saudi Arabia Analysis of variance and covariance multiple classification analysis and regression analysis are used to analyze the relationships The analysis using these techniques isolates three main variables as significant These variables are age occupation and income All other variables become insignificant when the effects of these variables are taken into account The three significant variables are target able and driver improvement programs can be introduced for these specific targets Attitudinal variables are not found to contribute significantly to the explanation of accident involvement However it is too early to eliminate such variables from future studies because the study makes only a limited attempt to construct such variables Further efforts are needed in the study of the effects of attitudinal variables
العوامل الإنسانية من المسببات لحوادث الطرق وبناء على ذلك فإن التفهم الواضح لعلاقة العوامل الاقتصاديةالاجتماعية وخصائص اتجاهات السائقين، والمشاركة بالحوادث ضروريا إن الهدف الرئيسي من هذا البحث هو تقصي هذه العلاقة ووضع توصيات لتحسين سلامة القيادة ولقد تم استقصاء المعلومات اللازمة بواسطة إجراء مسح ميداني على الطرقات بالمملكة العربية السعودية حيث أجريت مقابلات على الطرق مع السائقين لقد استخدمت بعض الطرق كلإحصائية مثل تحليل التباين وواسطة التباين، تحليل التراجع، تحليل التنسيق المتعدد لتقصي هذه العلاقة ومن التحليل أمكن استنتاج ثلاثة عوامل مؤثرة وهي السن، الوظيفة، الدخل بينما بقيت العوامل الأخرى التي لا تؤثر عندما أدخلت العوامل السابقة الذكر بالمعادلة وبناء على ذلك فالعوامل التي حددها التحليل يمكن التركيز عليها لعمل برامج لتحسين القيادة لهذه الفئة من الناس أما العوامل الخاصة بأوضاع السائقين فلقد وجد أنها لا ترتبط بصورة مباشرة بتفسير المشاركة بالحوادث لأن هذه الدراسة تطرقت إلى هذه العوامل بصورة ضيقة فإنه لمن الضروي تقصي مثل هذه العوامل في دراسات أخرى مستقبلا بصورة أكبر
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/4286
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U05m01v09i04a02.pdf8.69 MBAdobe PDFView/Open
Number of visits :267
Number of Downloads :179
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.