Title: Calibration of TRANSYT platoon dispersion algorithm for conditions along major arterials in the cities of Dammam and AlKhobar Saudi Arabia
Authors: Ratrout Nedal T
Issue Date: 1996
Citation: Calibration of TRANSYT platoon dispersion algorithm for conditions along major arterials in the cities of Dammam and AlKhobar Saudi Arabia Nedal T RatroutThe Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 21 no 4A (October 1996) p p 479488Ratrout Nedal T
Abstract: The reliability and effectiveness of the TRANSYT model depend primarily on the ability of its platoon dispersion algorithm to accurately predict the flow pattern from one signal to another The algorithm is based on the theory that a platoon of vehicles starting from an upstream intersection will continuously disperse as it travels downstream along the link The amount of dispersion in the traffic flow pattern as predicted by this algorithm depends on the proper value of an empirical constant in the algorithm referred to as the "Platoon Dispersion Factor" (PDF) The objective of this study was to determine the value of PDF which best simulates the traffic conditions in the study area The study was conducted along two major arterials in areas of mixed residential and commercial activities Each arterial consisted of four signalized intersections with four approaches to each of them The signals at these intersections were pretimed with four protected phases It was concluded that the average best fit (calibrated) PDF values in the study area were 28 and 40 for low and moderate friction links respectively On the other hand the TRANSYT7 F manual suggests a value of 25 for low friction links and 35 for moderate friction links Nevertheless the change in performance measures resulting from using the calibrated PDF value over the suggested ones was small and seems to be within the accuracy of the TRANSYT7 F model
إن درجة المصداقية والفعالية لبرنامج "TRANSYT" تعتمد اعتمادا رئيسيا على القدرة الخوارزمية المستخدمة في البرنامج، والتي تقوم بتشتيت المركبات ومن ثم التنبؤ بنمط سير الحركة المرورية من إشارة ضوئية إلى أخرى، وهذه الخوارزمية تعتمد على فكرة أن مجموعة من المركبات التي تبدأ متلاصقة في بداية السير تتشتت بشكل متواصل أثناء تنقلها من تقاطع إلى آخر على الطريق إن كمية التشتت التي تتنبأ بها هذه الخوارزمية تعتمد على مدى ملائمة ثابت عددي يدعى الثابت "PDF" تهدف هذه الدراسة إلى إيجاد قيمة ذلك الثابت العددي "PDF" والذي يحاكي حالة الحركة المرورية في منطقة الدراسة على أفضل وجه لقد أجريت الدراسة على امتداد طريقتين من الطرق الشريانية الرئيسية المتواجدة في منطقة تختلط فيها النشاطات التجارية والسكانية، ويتكون كل طريق من أربع تقاطعات رباعية الشعب ومزودة بإشارات ضوئية من أربع مراحل مسبقة التوقيت، وقد استنتج من هذه الدراسة أن أفضل قيمة للثابت "PDF" في منطقة الدراسة هو (28) للطرق القليلة الاحتكاك و(40) للطرق المتوسطة الاحتكاك، هذا بينما يوصي كتيب برنامج "TRANSYT" باستخدام (25) للطرق القليلة الاحتكاك و(35) للطرق المتوسطة الاحتكاك (الاحتكاك يشير إلى عدة عوامل من أهمها عدد السيارات المتوقفة على جانبي الطريق وكمية حركة المشاة) وقد تبين أن الاختلاف في قياسات الأداء الناتجة عن استخدام نتائج هذه الدراسة عوضا عن توصيات كتيب برنامج "TRANSYT" هي اختلافات بسيطة وليست جوهرية
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/3464
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U05m01v21i04i04aa02.pdf780.11 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :380
Number of Downloads :156
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.