Analysis of an ACDC fullcontrolled converter supplying two DCseriesmotor loads
المؤلفون:
AlHindawi Mohamed M
تاريخ النشر:
2000
الاستشهاد المرجعي :
Analysis of an ACDC fullcontrolled converter supplying two DCseriesmotor loads Mohammed M AlHindawi [et al]The Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 25 no 1B (April 2000) p p 3146AlHindawi Mohamed M
الملخص:
Phasecontrolled converters are widely used because these converters are simple less
expensive reliable and do not require any communication circuit Series motors are
extensively used in many applications that require both high starting torque and essentially
constant horsepower This paper is concerned with the detailed study of the performance
characteristics of an ACDC fullcontrolled converter supplying two DCseriesmotor
loads The converterloads combination is simulated on a digital computer Different modes
of operation (continuous and discontinuous converter currents) are considered The critical
ring angle at which the mode of operation changes from one mode to another is deduced
The performance characteristics such as input power factor supply current distortion
factor supply current fundamental power factor torquespeed and motor current ripple
factor have been derived and studied for both constant ring angle and constant load
power of one motor Waveforms for each load current and converter current are investigated
for different modes of operation المقومات المحكومة بزاوية الطور تستعمل بكثرة، لأنها بسيطة، وتكلفتها قليلة، وسريعة الاستجابة، وعالية الكفاءة، ويعول عليها، ولا تحتاج إلى دوائر قطع كما يشيع استخدام محركات التوال في التطبيقات التي تحتاج إلى عزوم عالية عند بداية التشغيل، وكذلك التي تحتاج إلى قدرات ثابتة يعنى هذا البحث بدراسة مفصلة (باستخدام الحاسوب) لخصائص وتحليلات المقوم المحكوم بالطور ذي الأربعة ثايرستورات المغذي لمحركي توال، (حيث أن خصائص وتحليلات المقوم المغذي لمحرك واحد لا تنطبق في هذه الحالة) وقد تمت هذه الدراسة لكل من نسقي تيار المقوم (نسق التيار المتصل، ونسق التيار المتقطع) فالبحث يقدم معادلة زاوية الإشعال الحرجة التي عندها يتحول تيار المقوم من متصل إلى منقطع، ويقدم أيضا دراسة مستفيضة ومعادلات لكل من معامل قدرة مدخل المقوم، ومعامل التشويه في تيار المنبع، وتغير العزوم مع السرعات، ومعامل تموج تيار كل محرك وقد تمت هذه الدراسة لكل من حالتي ثبات زاوية الإشعال، وثبات قدرة أحد المحركين وللتوضيح قدم البحث نماذج من الأشكال الموجبة للتيارات والفولطيات المختلفة تحت ظروف تشغيل متنوعة