Title: Education and training in the field of machines and mechanisms (a comparative study) التعليم والتدريب في مجال الآلات والآليات (دراسة مقارنة)
Authors: AlDarrab Ibrahim Abdulaziz
Hasan Syed Wasiul
Issue Date: 2012
Citation: Education and training in the field of machines and mechanisms (a comparative study) التعليم والتدريب في مجال الآلات والآليات (دراسة مقارنة) Ibrahim Abdulaziz AlDarrab and Syed Wasiul HasanJournal of King Abdulaziz University engineering sciences King Abdulaziz UniversityVol 23 no 1 (1433 H 2012) p p 185204AlDarrab Ibrahim AbdulazizHasan Syed Wasiul
Abstract: كانت الآلآت والآليات قد استعملت على الدوام كأدوات لتحسين حياة الإنسان وطريقة معيشته، كما بدأ الناس استعمالها لتحسين حياة الإنسان وطريقة معيشته، كما بدأ الناس استعمالها بتحويل الموارد الطبيعية إلى أشكال وصور متعددة من الأدوات القديمة التي صنعها الإنسان ولقد كان الحال مشابها في أحد أهم المجالات الأساسية للهندسة الميكانيكية ألا وهو الآلآت واللآليات، وهو مجال كان أظهر ما فيه اختراع العجلة وكلما تقدم عالم الهندسة كلما ازدادت الحاجة إلى تعليم وتدريب مهندسي المستقبل على أحدث التطورات التقنية واستوجب تزويدهم بمهارات إضافية تتمثل في قدرات البحث والتطوير تلقي هذه الورقة نظرة عامة حول الوضع التعليمي والتسهيلات التدريبية في مجال "الآلآت والآليات" في دولة نامية كالمملكة العربية السعودية أظهرت الدراسة أن المملكة تركز حاليا على مجالات مثل الميكانيكا، وعلم الحركة، وتصميم الآلات، وحركية الآلات، ونظرية الآلات التي تدرس في الجامعات بعموم المملكة كما ناقشت الورقة الوضع التعليمي والتدريبي في جامعات المملكة مقارنة بمثيلاتها في الدول المتقدمة مثل الولايات المتحدة الأمريكية في مجال "الآلات والآليات" وكشفت الدراسة أن طبيعة العمل التدريبي المبني على المعمل ومدى تغطية المجالات ذات الصلة وطرق التدريس لهذه المقررات ذات التقنية العالية في الجامعات السعودية تحتاج إلى مزيد من التحسين لتكون مضارعة لمثيلاتها في العالم وحيث إن المملكة بدأت حديثا العمل في مجال "تقنية النانو" فقد تم إلقاء الضوء على تأثير ذلك على تصميم وتطوير البرامج المستقبلية المتعلقة بالآلات والآليات وتخلص الورقة إلى توصيات ربما تساعد مخططي السياسات في مجال التعليم الهندسي بصفة عامة والآلات والآليات بصفة خاصة لمستقبل ناجح للدول النامية لمواكبة أحدث الابتكارات
Machines and mechanisms have always been used as tools to improve both the lives and lifestyles of mankind Human beings started using them by converting natural resources into various forms and shapes of ancient manmade tools Similar has been the case with one of the most basic areas of mechanical engineering machines and mechanisms a field in which human species' invention of the wheel emerged as the foremost and basic entity As the engineering world progresses the upcoming engineers have to be educated and trained for these latest technological developments and also have to be imparted with more skills in the form of research and development (R & D) capability This paper gives an overview of the educational status and training facilities in the field of ‘machines and mechanism’ in a developing country like Saudi Arabia The study has revealed that the Kingdom is presently focusing on such areas as mechanics kinematics machine design machine dynamics and theory of machines which are mostly taught in the universities across the Kingdom The educational and training status of universities in Saudi Arabia compared with those of educationally developed countries like USA in the field of 'machines and mechanism' is discussed The study revealed that the nature of laboratory based training work the coverage of the related areas and the methods of teaching these highly technical courses in Saudi universities need to be further improved in order to become comparable to their counterparts in the world Recently the Kingdom has initiated work in the field of ‘nano technology’ What would be its impact on the design and development of future curricula pertaining to machines and mechanisms is highlighted The paper concludes with certain recommendations that can help policy planners in the field of engineering education in general and machines and mechanisms in particular for the successful future of developing nations to keep pace with the latest innovations
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/16940
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U08M01V23I01A04.pdf377.33 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :333
Number of Downloads :130
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.