Periodic mounts to isolate the vibrations of automotive vehicle engine قوائم التثبيت الدورية لعزل اهتزازات محرك العربة المتحركة
Authors:
Asiri Saeed AlJawi A A N
Issue Date:
2006
Citation:
Periodic mounts to isolate the vibrations of automotive vehicle engine قوائم التثبيت الدورية لعزل اهتزازات محرك العربة المتحركة Saeed Asiri and A A N AljawiJournal of King Abdulaziz University engineering sciences King Abdulaziz UniversityVol 17 no 1 (1427 H 2006) p p 97115Asiri SaeedAlJawi A A N
Abstract:
In this paper a new class of periodic mounts for isolating the vibration transmission from vehicle engine to the car body and seats is presented Periodic mounts exhibit unique dynamic characteristics that make them act as mechanical filters for wave propagation As a result waves can propagate along the periodic mounts only within specific frequency bands called the “Pass Bands” and wave propagation is completely blocked within other frequency bands called the “Stop Bands” The experimental arrangements including the design of mounting systems with plain and periodic mounts are studied first The dynamic characteristics of such systems will be obtained experimentally in both cases Tests are then carried out to study the performance characteristics of periodic mounts with geometrical and or material periodicity The effectiveness of the periodicity on the vibration levels of mounting systems has been demonstrated theoretically and experimentally Finally the experimental results are compared with the theoretical predictions Good agreement is obtained between theory and experiments في هذه الورقة تم تقديم نوع جديد من قوائم التثبيت الدورية لعزل انتقال الاهتزاز من محرك العربة إلى جسم السيارة وكذلك مقاعد العربة هذا النوع من قوائم التثبيت تظهر فيه خصائص ديناميكية فريدة حيث تقوم بدور المرشح الميكانيكي لسريان الموجات ونتيجة لذلك فإن الموجات تنفذ خلال القائم الدوري فقط إذا كان التردد الموجي للموجات في نطاقات ترددي معين يسمى "نطاق النفوذ" وفي المقابل فإنها تعزل الموجات بالكامل إذا كان التردد في نطاق ترددي معين يسمى "نطاق الصد" وقد تم إجراء التجارب المعملية، أولا بما في ذلك تصميم أنظمة التثبيت التقليدية والترددية أما الصفات الميكانيكية لتلك الأنظمة فقد تم الحصول عليها معمليا في كلتا الحالتين وبعد ذلك، تم إجراء التجارب لدراسة خصائص أداء القوائم التثبيتية الدورية نتيجة لتغير الشكل الهندسي أو نوع المادة لها كما تم أيضا إثبات جدوى الدورية على مستويات الاهتزاز لأنظمة قوائم التثبيت نظريا ومعمليا وأخيرا تم مقارنة النتائج المعملية مع النتائج النظرية وكان هناك توافق بين النظرية والتجارب