Webbased learning environment architecture (WLEA) معمار لبيئة تعليمية مبنية على الويب Mostafa S Saleh and Ahmed EzzJournal of King Abdulaziz University engineering sciences King Abdulaziz UniversityVol 17 no 1 (1427 H 2006) p p 5169ElSherbini Mostafa E SalehAhmed Ahmed Ezz Aldeen
Abstract:
The ELearning systems represent a new philosophy in educational organizations The main features of the ELearning are the interactions between the instructor and the learners via the electronic instruments and the personalization of learning material according to learner preferences This paper introduces a Webbased Learning Environment Architecture (WLEA) which aims to define the different layers for a platform independent framework to support material interoperability software reusability and system scalability It includes authoring tools for course lesson learning object different media types It includes also synchronous services (chat online discussions) and asynchronous communications (discussion forums messages queries …) The Architecture allows the existence of different user levels according to their roles and supports different educational scenarios for virtual classroom as well as collaborative learning يمثل التعليم الإلكترونى توجها جديدا فى المؤسسات التعليمية والتربوية ومن المعالم الأساسية فيه هو التفاعل بين المعلم والطلاب باستخدام الوسائل الإكترونية، وجلب المادة العلمية للمتعلم على أساس خصائصه الذاتية ومهاراته ويقدم هذا البحث والذى يهدف لتعريف WLEA نظاما لبيئة تعليمية على الويب الطبقات المختلفة بإطار عام لا يرتبط بنظام حاسوبى معين ويدعم خصائص تبادل المادة العلمية وإعادة استخدام البرمجيات وتنامى على أدوات تأليف للمادة العلمية على WLEA النظام ويحتوى مستويات مختلفة مثل المنهج والدرس والكائن التعليمى والوسائط كما يشتمل على خدمات متزامنه مثل الدردشة والنقاشات المباشرة كما يدعم الخدمات الغير متزامنه مثل منتديات الحوار والرسائل والاستفسارات ويشمل هذا النظام أيضا سيناريوهات مختلفة للتعليم والتى تصلح لأنواع مختلفة من التعليم الإكترونى والمبنى على الويب مثل الفصل الافتراضى والتعليم التشاركى