Title: Importance of nursing theories as a basis for practice أهمية النظريات التمريضية كأساس للتدريب
Authors: AlGizani Rehab A
AlHammadi Aljhora M
Iskandarani Leenah S
Issue Date: 2012
Citation: Importance of nursing theories as a basis for practice أهمية النظريات التمريضية كأساس للتدريب Leenah S Iskandarani Aljhora M Al Hammadi and Rehab A Al GizaniJournal of King AbdulAziz University medical science King Abdulaziz UniversityVol 19 No 1S (1433 H 2012) p p 115123Iskandarani Leenah SAlHammadi Aljhora MAlGizani Rehab A
Abstract: النظريات التمريضية هي مجموعة من المفاهيم والمبادئ التي تحدد القاعدة العملية لمهنة التمريض نظريات التمريض تعزز فهم الطلبة للمبادئ والقيم ومعنى مهنة التمريض بالإضافة، تساعد الكادر التمريضي على فهم دوره في مجالات تقديم الرعاية الصحية الأهداف تقييم مستوي معرفة الكادر التمريضي في مستشفى الملك فهد بن عبد العزيز وطالبات التمريض في جامعة الملك سعود بن عبد العزيز للعلوم الصحية في الرياض بنظريات التمريض المنهجية شمل البحث دراسة مقطعية لجميع البيانات من 25 طالبة تمريض سعودية و25 ممرضة من كادر متعدد الجنسيات النتائج يعتقد 48 % من الكادر التمريضي أنه يجب ربط النظريات التمريضية بالممارسة في حين لم يعلم 56 % منهم ما هي النظريات التمريضية التي تتبعها أماكن عملهم 60 % من الطالبات لم يعلمن ما هو النموذج النظري المتبع في كليتهم وبالإضافة إلى ذلك، 40 % منهن لم يعلمن ما هي أهمية ربط النظريات التمريضية بممارسة الرعاية الاستنتاج تبين الافتقار إلى المعرفة النظرية بين المشاركين إنه من الضروري للمستشفيات وكليات التمريض اتباع نموذج نظري وربط النظريات بالممارسات التمريضية من أجل التقدم بالمهنة قد تكون هناك حاجة لإجراء دراسة أخرى باستخدام حجم عينة أكبر
A nursing theory is a set of concepts and principles that define the scientific basis of nursing profession Nursing theories enhance students’ understanding of the principles values and meanings of nursing profession In addition it helps nurses to understand their role in the healthcare setting Assess the knowledge of the nursing staff and students at King Fahad bin Abdulaziz Hospital and King Saud bin Abdulaziz University in Riyadh regarding nursing theories A crosssectional design was used to collect data from 25 Saudi nursing students and 25 multi nationality nursing staff 48 % of the staff believed nursing theories must be linked to the practice settings while 56 % did not know which theories their workplace drew on during care delivery Moreover 60 % of the students did not know which theoretical model is adopted by their school Similarly 40 % of the students did not know the importance of linking the theories to practice settings Lack of theoretical knowledge was found among the participants To advance the nursing profession it is necessary that hospitals and nursing schools follow a theoretical model and link theories to practice A further study with larger sample size might need to be conducted
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/15836
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U08M03V19I01A18.pdf348.93 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :182
Number of Downloads :70
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.