Title: Analysis of injuries resulting from traffic accidents in the Riyadh area تحليل الإصابات الناتجة من حوادث المرور في منطقة الرياض
Authors: Sharaf Isam Abd Al Aziz
Al Ghamdi Ali S
Issue Date: 1996
Citation: Analysis of injuries resulting from traffic accidents in the Riyadh area تحليل الإصابات الناتجة من حوادث المرور في منطقة الرياض Essam A Sharaf and Ali S AlGhamdiمجلة جامعة الملك سعود مجلة العلوم الهندسية عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعودVol 8 no 2 (1416 H 1996) p p 235250Sharaf Isam Abd Al AzizAl Ghamdi Ali S
Abstract: An effective measure to reduce human losses resulting from traffic accidents should be based on detailed informatioin on the types of injuries and their locations in the victim's body A systematic approach to collect such data is needed to produce accurate information upon which right decisions can be taken In this study a sample of 822 traffic accidents occurred in the Riyadh area during 1411 H was considered Data collected from this sample included general characteristics of the accidents as well as the associated medical consequences of those accidents General statistics on different types of accidents such as fatalities per accident fatalities per passenger injuries per accident and injuries per passenger were calculated Medical consequences associated with the sample accidents were identified in terms of the disitribution of injuries on nine main body locations This was done for both the injury and fatality cases of each accident type The results indicated that the average rate of fatalities per accident is about 019 which is relatively higher than the reported figure The results also indicated that head chest and legs injuries are the most frequent types of injuries
يبنى المقياس الفعال للتقليل من الخسائر البشرية الناتجة عن حوادث المرور على معلومات مفصلة عن أنواع الإصابات ومواقعها على جسم المصاب ولهذا فإن هناك حاجة إلى أسلوب نظامي لجمع البيانات للحصول على معلومات دقيقة يمكن الاعتماد عليها في صنع قرارات صحيحة في هذه الدراسة، تم فحص 822 حادثا مروريا وقعت في منطقة الرياض خلال عام 1411 هـ (1991 م) من تلك العينة، تم جمع بيانات عن الخصائص العامة للحوادث إضافة إلى الآثار الطبية المترتبة عليها تم حساب إحصاءات عامة لأنواع الحوادث المختلفة مثل الوفيات لكل حادث، الوفيات لكل راكب، المصابين لكل حادث والمصابين لكل راكب كما حددت الآثار الطبية المرتبطة بحوادث العينة وذلك بالنسبة لتوزيع الإصابات على تسعة مواقع على الجسم، لكل من حالات الإصابة وحالات الوفاة أشارت النتائج إلى أن متوسط معدل الوفيات يقارب 019 وهو أكبر نسبيا من المعدل المسجل كما أوضحت النتائج أن إصابات الرأس والصدر والأرجل هي الأكثر تكرارا بين أنواع الإصابات هذا وقد تم إجراء تحليل إحصائي تفصيلي لمعدلات الحوادث اتضح منه أن هناك ارتباطا إحصائيا معنويا بين التصنيفات المختلفة للحوادث وبين تلك المعدلات فيما عدا وقت الحادث (ليلا أو نهارا)
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/14028
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U01M02V08I02A04.pdf313.86 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :217
Number of Downloads :101
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.