Title: Study of road signs in Saudi Arabia دراسة علامات الطريق في المملكة العربية السعودية
Authors: Abd El Jabbar Adel Salah
Naqvi Syed Abid Ali
Issue Date: 1993
Citation: Study of road signs in Saudi Arabia دراسة علامات الطريق في المملكة العربية السعودية Adel S Abdul Jabbar and Syed Abid A Naqviمجلة جامعة الملك سعود مجلة العلوم الهندسية عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعودVol 5 no 2 (1413 H 1993) p p 303312Abd El Jabbar Adel SalahNaqvi Syed Abid Ali
Abstract: تقدم هذه المقالة نتائج الدراسة التحليلية لخمس عشرة لوحة مرورية من أكثر اللوحات استخداما في المملكة العربية السعودية هذه اللوحات مأخوذة عن النموذج الأمريكي الشمالي لعلامات الطرق من الممكن أن تكون مناسبة أو غير مناسبة للملكة العربية السعودية تبعا لتأثير السلوك النمطي السائد بين أفراد المجتمع ولقد تم اختيار ذلك بتقديم خمس لوحات مرورية من التصنيفات الثلاثة التالية التنظيمية، التحذيرية والإرشادية وتم عرض هذه اللوحات باستخدام جهاز التأخير المرئي (tachistoscope) على مجموعة ضابطة مكونة من 19 طالبا من جامعة الملك سعود بمتوسط عمر 22 عاما ومتوسط خبرتهم في قيادة السيارات 568 أعوام تم تسجيل الأخطاء وزمن الرجع لكل لوحة من اللوحات ولكل فرد من أفراد العينة واستنادا إلى النتائج التي تم الحصول عليها تم تحليل مدى قدرة اللوحات المرورية في توصيل المعلومات المطلوبة وتبين أن اللوحات الرمزية (مثال أفضلية المرور للقادم، وممنوع الوقوف قطعيا) قد أظهرت أخطاء ذات دلالة إحصائية في التعرف عليها، بينما أظهرت اللوحات المرورية التي تستخدم الأرقام والحروف (مثال موقف (P)، السرعة القصوى (60)، مستشفى (H)، أقل الأخطاء مع انخفاض دال في زمن الرجع، وقد أوصت الدراسة بتعديل اللوحات المرورية بما يتناسب مع السلوك النمطي لأفراد المجتمع
This paper presents the results of a study to evaluate 15 of the most common traffic signs used in Saudi Arabia These signs are mostly adopted from the North American standards and mayor may not be appropriate for this country due to population stereotype effects This was tested by presenting five selected signs from each of regulatory warning and guidance categories These signs were presented through a tachistoscope to a controlled group of 19 King Saud University students with average age of 22 years and average driving experience of 568 years Number of errors and reaction time were recorded for each sign and subject Based on the results the signs were analyzed for their communication ability It was found that the symbolic signs e g 'Priority over oncoming traffic' and 'Prohibition of stopping' produced statistically significant errors in detection whereas the letter numeric signs e g Parking speed limit and hospital produced least errors with minimum reaction time Modifications to certain signs is recommended to incorporate population stereotype effect
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/13944
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U01M02V05I02A01.pdf216.43 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :344
Number of Downloads :175
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.