Tetra outdoor largescale received signal prediction model based on recent RF measurements in Riyadh Urban Area نموذج المقياس الكبير لتوقع الإشارة اللاسلكية الخارجية لنظام تيترا بناء على قياسات ترددات راديو حديثة في المنطقة الحضرية بمدينة الرياض
Authors:
Ali Adel Ahmed Al Otaibi Faihan Duaij
Issue Date:
2009
Citation:
Tetra outdoor largescale received signal prediction model based on recent RF measurements in Riyadh Urban Area نموذج المقياس الكبير لتوقع الإشارة اللاسلكية الخارجية لنظام تيترا بناء على قياسات ترددات راديو حديثة في المنطقة الحضرية بمدينة الرياض Faihan D Alotaibi and Adel A Aliمجلة جامعة الملك سعود مجلة العلوم الهندسية عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعودVol 21 no 1 (1430 H 2009) p p 2331Al Otaibi Faihan DuaijAli Adel Ahmed
Abstract:
TETRA outdoor largescale received signal prediction model is presented here The model follows logdistance model It is derived based on received signal strength survey measurements of a TETRA system operating in the 300400 MHz band in Riyadh City The model is aimed to assist practicing engineers in the estimation of received power or electric field strength as well as pathloss at any given distance from the base station or vice versa The model exponent (n) for the selected routes is found to be 3 ± 07 However the overall value of n for urban area in Riyadh City is found to be 322 It is noted that the values of n obtained are low compared to values obtained in several European cities as the streets are wider and the buildings heights are lower in most parts of the routes in Riyadh يقدم هذا البحث نموذج المقياس الكبير لتوقع الإشارة اللاسلكية الخارجية لنظام تيترا يتبع النموذج لوغاريتم المسافة تم بناء النموذج باستخدام قياسات حديثة للإشارات اللاسلكية لنظام تيترا يعمل بمدينة الرياض في النطاق الترددي 300400 ميجاهيرتز يهدف النموذج إلى مساعدة المهندسين التطبيقيين في تقدير الطاقة المستلمة أو شدة المجال الكهربائي، وكذلك حساب الفقد عند أي مسافة من المحطة القاعدية أو العكس وجد أن المعامل (n) للنموذج في الطرق التي تم سلوكها لقياس الإشارات اللاسلكية يتراوح بين 07 ± 3 لكن، قيمة نفس المعامل لمجمل الطرق في المنطقة الحضرية بمدينة الرياض وجد أنه 322 جدير بالذكر أن قيم المعامل (n) المستخرجة هنا أقل مقارنة مع القيم لنفس المعامل المستخرجة في بعض المدن الأوروبية ويرجع السبب لسعة الشوارع وانخفاض المباني نسبيا في معظم طرق مدينة الرياض