Title: A computer simulation analysis for the development of pedestrian overpasses on King Fahad road in Riyadh Saudi Arabia تحليل المحاكاة الكمبيوترية لتطوير جسور المشاة المعلقة على طريق الملك فهد الرياضالمملكة العربية السعودية
Authors: Al Terkawi Mazid bin Mashhur
Issue Date: 2007
Citation: A computer simulation analysis for the development of pedestrian overpasses on King Fahad road in Riyadh Saudi Arabia تحليل المحاكاة الكمبيوترية لتطوير جسور المشاة المعلقة على طريق الملك فهد الرياضالمملكة العربية السعودية Mezyad M Alterkawiمجلة جامعة الملك سعود العمارة والتخطيط دورية علمية محكمة جامعة الملك سعودVol 19 no 2 (1427 H 2007) p p 1325Al Terkawi Mazid bin Mashhur
Abstract: King Fahad Road a limited access crosstown expressway running north and south within the city of Riyadh has a problem with numerous pedestrian crossings on the roadway surface The problem appears to be particularly acute on the portion of roadway north of Khurais Road This is a section of roadway severely lacking in facilities to provide for pedestrian crossings This section of the highway had originally been designed as a typical 80meter street Pedestrian overpasses however were not adequately provided nor were consideration taken of previous traffic and pedestrian movement patterns In fact and because King Fahad Road is designed as an express way several previouslyexisting street intersections at grade are now blocked resulting in inconveniences to pedestrian and vehicular traffic While the function of the roadway has changed from a major arterial street to a limited access expressway the needs of pedestrians in particular have not changed Many people in this portion of the highway cross in order to assume commercial activities and in the opposite direction in the afternoon This results in a significant number of pedestrian crossings taking place continuously This paper relied on the empirical evidence gathered and the methodology utilized in gathering the data in the study area and at the time described Data was collected using direct observational techniques in the study area with the author and three hired junior planners serving as data collectors The analysis is based on a computer program to simulate the optimum development of pedestrian overpasses locations based on the fieldcollected data It confirms the shortage in pedestrian overpasses
يعتبر طريق الملك فهد طريقا سريعا محدود الوصولية ويخترق مدينة الرياض من شمالها لجنوبها، ولا يخلو الطريق من مشاكل تتعلق بحركة المشاة، وأبرز هذه المشاكل تكمن في الجزء الشمالي من تقاطع طريق الملك فهد مع طريق خريص الذي يخلو من توفير معابر آمنة وتجهيزات كافية للمشاة على طريق تم تصميمه أساسا بعرض 80 مترا وفي الحقيقة، وكون أن الطريق سريعا، فإنه تم إلغاء تقاطعات سابقة أدت إلى إزعاجات للمشاة وربكة للحركة المرورية، وبينما تغيرت وظيفة الطريق من كونه شرياني إلى طريق سريع محدود الوصولية، أصبحت حاجة المشاة أكبر، حيث إن الكثير من الناس يحتاجون لعبوره باستمرار واستند هذا البحث على بيانات ميدانية وعلى منهجية علمية تم جمعها من موقع الدراسة بمساعدة مخططين ناشئين تم تدريبهم مسبقا لذلك، وكذلك تم تحليل المعلومات الميدانية من خلال برنامج محاكاة كمبيوترية خاص لتحديد أكثر المواقع كفاءة لجسور المشاة المعلقة في استقطاب أكبر عدد ممكن من الناس عند حاجتهم لعبور الطريق، كما أكد البحث العجز في عدد جسور المشاة المتاحة
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/13536
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U01M04V19I02A02.pdf198.58 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :291
Number of Downloads :95
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.