Title: Architectural decoration in traditional houses of Central Region of Saudi Arabia symbolism abstraction and tradition الزخرفة المعمارية في البيوت التقليدية في المنطقة الوسطى من المملكة العربية السعودية الرمزية، التجريد، والتقاليد
Authors: Ibn Salih Muhammad Ibn Abd Allah
Issue Date: 2001
Citation: Architectural decoration in traditional houses of Central Region of Saudi Arabia symbolism abstraction and tradition الزخرفة المعمارية في البيوت التقليدية في المنطقة الوسطى من المملكة العربية السعودية الرمزية، التجريد، والتقاليد Mohammed Abdullah Eben Saleh مجلة جامعة الملك سعود العمارة والتخطيط دورية علمية محكمة جامعة الملك سعودVol 13 (1421 H 2001) p p 5188Ibn Salih Muhammad Ibn Abd Allah
Abstract: The decoration of space and facade is one of the most identifiable architectural features of the elite residential buildings in the central region of Saudi Arabia The purpose of decoration and coloring is to attract viewer’s attention and to enhance the aesthetic quality of space The ornamentation of these houses is the product of an age of hospitality A warm welcome and the best food and drink are complemented by an attractive space in which to entertain the guest Decorated architectural elements include interior walls alcoves and cupboards and the ornamentation and coloring of doors and windows in the guest reception area Exterior facades are decorated with mud motifs Such architectural treatment is considered a system of beautification of space and an aesthetic dimension The origin typology and evolution of architectural decoration may be traced fairly well for the period prior to 1932 “the traditional period” This paper argues that the origin typology and evolution of the decorative motifs and colors of Saudi Arabia’s central region were rooted in culture though there was a steady flow of influences from both indigenous nomads and far countries The central region’s physical insulation from the outside world had never stopped the retention of strong cultural ties with Muslims even though it was politically disintegrated for a long time Therefore it was not by accident that the central region emerged as a major source for various forms of indigenous arts The conventional images and stock metaphors of ornamentation are drawn mostly from rooted beliefs myths and fable which were dated to preIslam ; the desert scenes and nomadic life They ideally served as inspiration for the artist and as a source of fascination for the viewers To appeal to the aesthetic and visual sensibility of the viewer the indigenous artist infused his composition with strands and colors of desert life Whether settled or nomad the artist most likely showed in his composition the beliefs the social values the oasis and nature The beliefs as ritual practices the nomadic social values as liberal hospitality the oasis in its palm trees and nature in its stars lune and mountains are the vocabulary that the artist revolves around Beliefs in Arabia as in other cultures are not limited to magic and talkesman power in driving away the evil but were linked with heavenly religions In the cultural setup of the central region the indigenous art components follow their own course of development as cultural symbols Evolution is achieved through modification of the original forms into abstract ones Such abstract shapes become pure motifs before they finally become tradition This establishes the fact that once a certain decorative motif gains popularity it becomes an important part of the craft vocabulary The author suggests that the typology and evolution of the decorative art must be approached contextually because when materials are removed from the context they become resplendent with false impressions and misleading information The contemporary art arrives at history based on probable sequential reconstruction rather than on proven chronology
تمثل فنون الزخرفة والنقوش للفراغ والواجهات أحد أبرز السمات لمباني مساكن الأغنياء في المنطقة الوسطى بالمملكة العربية السعودية، ويكون الغرض من استخدام الزخرفة والألوان هو جذب الاهتمام وإبراز القيم الجمالية للفراغ وتزيين واجهات المساكن وأماكن استقبال الضيوف ما هو إلا دليل على حسن الوفادة والكرم وعنصر مكمل مع تقديم الشراب والطعام والعناصر المعمارية التي تزين وتزخرَف دائما هي الجدران الداخلية وخزانات أدوات القهوة والشاي وأبواب ونوافذ غرف الاستقبال، ويرجع أصل هذا الطابع إلى العصر التقليدي تبحث هذه الورقة في أصل وهوية حركة زخرفة وتزيين وتلوين الفراغات وتطورها في المنطقة الوسطى بالمملكة العربية السعودية، ومدى تعمق جذورها في ثقافة المنطقة وتأثيرها في ثقافات القبائل البدوية في الأقاليم المجاورة، ولم تمنع طبيعة المنطقة الوسطى المعزولة عن بقية أنحاء العالم من التأثر والارتباط بثقافة المسلمين وليس من قبيل المصادفة أن تبرز في المنطقة الوسطى كثير من أشكال وأنماط الفنون الأصلية تناقش الورقة مدى إمكان استيحاء الأشكال للزينة من أصول أسطورية لعصر ما قبل الإسلام وثقافة القبائل البدوية المجاورة المستخدمة في الزخرفة، والأشكال المستخدمة في الزخرفة والزينة تعتبر مصدرا لإلهام كثير من الفنانين ومصدرا أيضا لإعجاب المشاهدين ولجذب اهتمام المشاهدين لجأ الفنانون الأوائل في تكويناتهم إلى إرساء قاعدة مهمة من قواعد الفنون وذلك عند استخدام الألوان والمفردات الفنية التي كثيرا ما ترمز لطبيعة الصحراء والمعتقدات والتي يزيد عددها عن ثمانين وهذه المفردات تعبير عن طقوس اجتماعية وصور لمفردات ثقافية فالواحات والسماء الصافية والنجوم اللامعة وأشجار النخيل والكثبان الرملية وإعداد القهوة والشاي تعتبر مصدر إلهام للفنان المحلي الأصيل والمعتقدات العربية ليست مثل معتقدات الثقافات الأخرى التي تعتمد على السحر لطرد الأرواح الشريرة ولكنها مرتبطة بالأديان السماوية، ولهذا فإن عناصر الفن الأولى في المنطقة الوسطى تتبع منهجا أصيلا في تطور الرموز الثقافية الأصيلة في المنطقة، وقد بدأ أساس التطور للأشكال الزخرفية بتحرير الهيئات الأصلية تحريرا رمزيا والتي صارت حركة فنية قبل أن تكون تقليدا، وهذه الحقيقة التي جعلت هذا الفن يلقى رواجا ويكتسب أهمية في مفردات فنون العمارة التقليدية الأصيلة يقترح الباحث أن يتم بحث موضوع هوية وتطور فن الزخرفة والزينة في المباني في إطار المحيط وحصر الدلائل من البيئة، فإن ذلك قد يساعد الفنانين المجددين في التوصل إلى قاعدة تتضمن تسلسل الفن التاريخي مع الفن المعاصر في ممارسات ناجحة، ولأنه إذا تم نقل المادة من محيطها فقد يؤدي ذلك إلى طمس الحقيقة وربما نقل تعبير خاطئ عنها
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/13520
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U01M04V13I01A04.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open
Number of visits :216
Number of Downloads :123
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.