Title: Bacterial distribution analysis in the atmospheric air of the primary and secondary schools تحليل التوزيع البكتيري في الهواء المحيط بداخل فصول المدارس الابتدائية والثانوية وحولها
Authors: AlShahwani Mohamed Fakhr
Issue Date: 2004
Citation: Bacterial distribution analysis in the atmospheric air of the primary and secondary schools تحليل التوزيع البكتيري في الهواء المحيط بداخل فصول المدارس الابتدائية والثانوية وحولها Muhammad F AlShahwani [et al]مجلة جامعة الملك سعود مجلة العلوم عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعودVol 17 no 1 (1425 H 2004) p p 18AlShahwani Mohamed Fakhr
Abstract: تم دراسة تحليل التوزيع البكتيري للهواء المحيط داخل الصفوف لستة عشرة مدرسة ثانوية وأربعة عشرة مدرسة ابتدائية في مدينة إب باليمن للفترة ما بين فبراير إلى مايو لسنة 2002 م كان معدل أعداد البكتيريا النامية على وسط الدم الصلب في الفصول بدون تهوية، وذات التهوية المتوسطة، والتهوية الجيدة 492، 269 و246 وحدة مكونة للمستعمرة 50 لتر من الهواء أظهرت المدارس الابتدائية تراكيز أعلى للبكتيريا مقارنة بالمدارس الثانوية كانت أعداد البكتيريا داخل الفصل الدراسي أعلى مما هو عليه في باحة المدرسة على الرغم من تقارب نسبة الطالب إلى مساحة الفصل، لوحظ أن أعداد البكتيريا تناسبت عكسيا مع حجم الفصل
Bacterial distribution analysis of the atmospheric air of fourteen primary and sixteen secondary school classes at Ibb City in Yemen was performed during the period between February and May 2002 The average number of blood agar grown bacteria in nonventilated semiventilated and wellventilated school classes were 492 269 and 246 cfu 50 liters of air sample respectively Primary schools showed a higher value of bacterial counts compared to the secondary schools The concentration of the bacteria inside the school classes was higher than those of school square Inside the classes in spite of approximate values of student per unit area i e 064 m2 the total number of bacteria per cubic meter was observed to be inversely proportional with the class volume
URI: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/13128
Appears in Collections:English Articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
U01M01V17I01A05.pdf111.87 kBAdobe PDFView/Open
Number of visits :497
Number of Downloads :161
Login To Add Comment or Review

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.