العنوان: Analysis of pavement serviceability for the AASHTO design method the Chilean case
المؤلفون: Solminihac Hernan de
تاريخ النشر: 2003
الاستشهاد المرجعي : Analysis of pavement serviceability for the AASHTO design method the Chilean case Hern n de Solminihac T [et al]The Arabian journal for science and engineering المجلة العربية للعلوم والهندسة Univeristy of Petroleum and MineralsVol 28 no 2B (October 2003) p p 143160Solminihac Hernan de
الملخص: Serviceability is an indicator that represents the level of service a pavement provides to the users This subjective opinion is closely related to objective aspects which can be measured on the pavement’s surface This research aims specifically at relating serviceability results obtained by a 9member evaluation panel representing the general public as closely as possible to parameters (particularly of roughness) measured with instruments on 30 25 and 11 road sections of asphalt concrete Portland cement concrete and asphalt overlay respectively Results show that prediction of serviceability is quite accurate based on roughness evaluation while also revealing that by comparison to studies in more developed countries Chileans are seemingly more tolerant in that they assign a somewhat higher rating to ride quality Furthermore visible distress does not have a significant influence on serviceability values for Chilean users A ratio between International roughness index (IRI) and Serviceability as defined by AASHTO was developed and may be used in this design method Results for the final pavement condition of urban pavements were obtained (IRIasphalt final 59 ; IRIconcrete final 81)
ندرس في هذا البحث كفاءة الخدمة التي تقدمها أرصفة الشوارع في تشيلي، وهذا بالضرورة يعتمد على آراء المشاة الذين قاموا باختبار عدد من الأرصفة وقد حاولنا تحييد الناحية الشخصية بتطوير معايير خاصة بذلك شارك في عملية التقييم تسعة أفراد لاختبار عدة خصائص (أهمها درجة الخشونة) باستخدام أدوات خاصة، وقد أجريت الاختبارات على 30 مقطعا من أرصفة القار (Asphalt) والأسمنت و25 مقطعا من أرصفة الأسمنت البورتلاندي و11 مقطعا من أرصفة مغطاة بطبقة من القار وأظهرت النتائج أن توقعات كفاءة الخدمة كانت دقيقة عند الاعتماد على اختبارات الخشونة وعند مقارنة هذا النتائج بنظيراتها في الدول المتقدمة يعتبر التشيليون أكثر تحملا حيث كان تقدييمهم لنوعية القيادة مرتفعا، كما أن المنغصات الظاهرة ليس لها أثر في عملية التقييم وقد قمنا بتطوير جداول نسبية بين المعيار العالي للخشونة (IRI) وكفاءة الخدمة كما هي معرفة من قبل (AASHTO) ويمكن استخدام هذه الجداول في عملية التصميم كما ظهر أن حالة الأرصفة في المناطق الريفية كانت 59 و81 في حالتي القار IRI والأسمنت IRI على الترتيب
الرابط: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/5050
يظهر في المجموعات:English Articles

الملفات في هذا الوعاء:

لا يوجد ملفات مرتبطة بهذا الوعاء

عدد مرات زيارة التسجيلة :145
عدد مرات التحميل :0
سجل الدخول لاضافة التعليق او المراجعة

جميع الأوعية على المكتبة الرقمية محمية بموجب حقوق النشر، ما لم يذكر خلاف ذلك