استصحاب الحال بين أصول الفقه وأصول النحو The past condition reference (isstisshab AlHal) between philology and syntax
المؤلفون:
خليل، عاطف فضل محمد
تاريخ النشر:
2006
الاستشهاد المرجعي :
استصحاب الحال بين أصول الفقه وأصول النحو The past condition reference (isstisshab AlHal) between philology and syntax إعداد عاطف فضل محمد خليلمجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة واللغة العربية وآدابها جامعة أم القرىج 18، ع 36 (ربيع الأول 1427 هـ مارس 2006)، ص ص 331362خليل، عاطف فضل محمد
الملخص:
يعالج البحث قضية من قضايا النحو العربي، هي قضية في أصول النحو، اعتمدها النحويون وأخذوا بها
في مسائل كثيرة من مسائلهم النحوية، وهي من ثم قضية وثيقة الصلة بأصول الفقه تسمى "استصحاب الحال" علما بأن البحث ليس قضية فقهية خالصة وإن كان له مساس ب "أصول الفقه"
إن صلة علم النحو بعلم الفقه قوية وواضحة كل الوضوح، وإن الدارس اللغوي العربي منذ عصوره
الأولى يكاد يلمس فيه التوجيه الأصولي وقد نص غير واحد من الأصوليين على أن معرفة اللغة
العربية إفرادا وتركيبا من شروط الاجتهاد ؛ لأنه يقوم على الأدلة الأربعة القرآن الكريم، والسنة،
والإجماع، والقياس، وفهمها مرتبط ارتباطا وثيقًا بفهم اللغة العربية
يعد الاستصحاب من الموضوعات الرئيسة في النحو العربي وأصوله، فيه تظهر عبقرية نحاة
العربية في طرائقهم في النظر إلى مسائل النحو، وما امتازوا به من دقة
النظر في استصحاب الحال من حيث تعريفه لغة واصطلاحا، وحجته، وأقسامه، وأثره عند
الفقهاء
النظر في استصحاب الحال في علم أصول النحو، والذي يبدو أن المصطلح لم يظهر منذ
سيبويه إلى ابن الأنباري، لكنه استدل عليه في مواضع كثيرة من كتابهدور أبي البركات الأنباري في نقل المصطلح من أصول الفقه إلى أصول ال نحو، بل ويعد ابن
الأنباري واضعا معالم هذه النظرية في النحو العربي دون منازع
يعرض البحث عددا من مسائل الاستصحاب كما جاءت عند النحويين من بصريين
وكوفيين
جدولة إحصائية هامة جدا لمسائل الاستصحاب في بعض كتب الأصول النحوية، لتكون
إضاءة لمن أراد أن يطلع على مسائل هذا الموضوع The Past Condition Reference (Isstisshab AlHal) is
considered one of the major topics in Arabic Syntax and its
rules The genius of Arab syntacticians become evident in their
approaches and singular precision in explicating syntactic
problems The relationship between Syntax and Philology is
crystal clear in Arabic and any Arab linguist since the first
periods of this science would feel the effects of the
traditionalist approach in it More than one traditionalist
emphasized that a knowledge of the individual parts and the
whole structures of Arabic constitutes an essential condition
for interpretation because this interpretation is built upon the
four known references the Holy Qura'n the Sunna consensus
and analogy Understanding parts and structures is strongly
related to the understanding of Arabic
This paper deals with a linguistic case in Arabic Syntax
mainly in Dogmatic Syntax Linguists adopted it for use in
many of the linguistic cases they tackled; therefore it is a case
well related to the paradigm of Philology labled as Past
Condition Reference (Isstisshab AlHal) However this research paper is not a pure philological case though it touches
upon the principles of philology
The traditionalist approach is employed in the treatment
of this reference issue that is in terms of terminological and
linguistic definition its justification its types and its effect
according to philologists
Then the paper moves to the study of the Past Condition
Reference as found in the origins of Syntax The term seems
not to occur in Sebaweyh but many of his indications to it
occur in various places of his book
Not unitl Abi Barakat AlAnbari moved the term from
the principles of Philology to the principles of Syntax that
Isstisshab AlHal began to occur in linguistic studies In fact
AlAnbari is considered the sole author of the features of this
paradigm in Arabic grammar
In addition the degree to which syntacticians undertook
the issue is raised on two levels theory and practice This
paper presents many of AlIsstisshab's problems as treated by
the grammarians of Bassrah and Kufah A statistical table for
the most important issues related to Isstisshab as found in
references on syntax is provided to guide the reader in related
issues