حماد بن أبي سليمان ومذهبه في الإيمان Hammad Ben Abi Solayman and his career in faithfulness
المؤلفون:
العقلاء، سارة بنت فراج بن علي
تاريخ النشر:
2006
الاستشهاد المرجعي :
حماد بن أبي سليمان ومذهبه في الإيمان Hammad Ben Abi Solayman and his career in faithfulness سارة بنت فراج علي العقلامجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة واللغة العربية وآدابها جامعة أم القرىج 18، ع 36 (ربيع الأول 1427 هـ مارس 2006)، ص ص 231282العقلاء، سارة بنت فراج بن علي
الملخص:
The main character of this research is Hammad Ben Abi
Solayman the first of believers in "Erja'a " of the
jurisprudents' points of views "taking out the deeds from the
Faithfulness description" The research looking for the
complete biography of this man his early life his interest in
science his most important teacher Ibrahim Annakhe'e his
first declaration of Erja'a the points of view of his mates the
students of Ibrahim Annakhe' and the points of views of his
contemporary This research is looking for the faith of Morjea'h and the differences between them and AlJahmiah in
their denial of increasing and decreasing the faith and there is
no exception in that principle and their contradiction with the
ancestors The differences with the ancestors which have so
many different aspects is a mere literal difference because they
are agreed in the main principle of the responsibility of human
beings of their deeds and words and the disobedient should be
punished This heresy is very light one and the ancestors did
not accuse of unbelief In other wise the ancestors denied this
heresy hardly because this literal difference can lead to so
many evils the little one is aggression then the sectarianism
which lead to the immorality and sins It can be used as means
of the ugly heresy evidence That is what we can see today شخصية هذا البحث الرئيسة هي حماد بن أبي سليمان المشهور بأنه أول من قال بالإرجاء
على مذهب الفقهاء، وهو إخراج العمل عن مسمى الإيمان، فيبحث في ترجمته التي يتعرض فيها
لذكر نشأته، وطلبه للعلم، وأهم شيوخه وهو إبراهيم النخعي، وتحديد الوقت الذي صرح فيه
بالإرجاء، وكيف قابل ذلك أصحابه تلاميذ إبراهيم النخعي خاصة وعلماء عصره كافة قوله هذا،
كذلك يبحث هذا البحث حقيقة الإيمان عند مرجئة الفقهاء، ومخالفتهم للجهمية في ذلك، ونفيهم
دخول الزيادة والنقص في الإيمان، ومنعهم للاستثناء فيه ومخالفتهم للسلف في ذلك، على أن خلافهم
في حقيقته مع السلف في جوانب كثيرة يعد خلافا لفظيا لاتفاقهم على أن الله أراد من العباد القول
والعمل، وأن من ارتكب معصية فإنه مستحق للعقاب، وهذه البدعة من أخف البدع ولم يكفر
السلف أصحابها، ومع ذلك اشتد نكير السلف عليهم، ذلك أن النزاع وإن قيل إنه لفظي فإنه يؤدي
إلى مفاسد أقلها العدوان، ثم الافتراق، وإلى ظهور الفسق والمعاصي، وإلى أن يصير ذريعة كلام أهل
البدع المذموم وهذا ما وقع