Titre: Drivers’ speed citation involvement in five Arabian Gulf Countries تقدير مخالفات السرعة للسائقين في خمس دول خليجية
Auteur(s): AlMadani Hashim M N
Date de publication: 2004
Référence bibliographique: Drivers’ speed citation involvement in five Arabian Gulf Countries تقدير مخالفات السرعة للسائقين في خمس دول خليجية Hashim M N AlMadaniJournal of King Abdulaziz University engineering sciences King Abdulaziz UniversityVol 15 no 1 (1425 H 2004) p p 4962AlMadani Hashim M N
Résumé: تبحث هذه الدراسة في العلاقة بين خواص المسائقين وضلوعهم في مخالفات السرعة علاوة على عدد سنوات خبرة السائق وعدد مرات ضلوعه في الحوادث وتشمل الخواص التي بحثت في الدراسة الدخل الشهري والعمر والمستوى التعليمي والحالة الزوجية والجنس من أجل جمع تلك الخواص في نماذج رياضية فقد تم اعتماد التحليل الارتدادي (Regression) من خلال معلومات استخلصت من 4774 سائقا من خمس دول خليجية وقد تم جمع المعلومات من خلال استبيانات وزعت عشوائيا على السائقين حيث تبين أن المعلومات الرسمية لهذه الدول ولغيرها من دول العالم لا تمثل شريحة المخالفين بدقة والسبب وراء ذلك أن كثيرا من المخالفات تدون لأصحاب المركبات لا السائقين المخالفين ورغم ذلك فقد أمكن مقارنة معدلات المخالفات المحسوبة هنا بالمعدلات المستنبطة من العدد الكلي للمخالفات الرسمية واتضح من النموذج النهائي المطور هنا أن عمر السائقين وعدد مرات ضلوعهم في الحوادث المرورية ودخلهم الشهري مرتبطة بشكل نوعي مع مخالفات السرعة وقد كان ارتباط مخالفات السرعة بالعمر سلبيً، وإيجابيا مع الحوادث والدخل الشهري، وبوجود هذه المتغيرات الثلاثة في النموذج تبقى بقية المتغيرات غير نوعية ويمكن إزالتها من النموذج دون أن يؤثر على كفاءة التقديرات المستنبطة من النموذج وتعتبر النتائج مهمة للذين يعملون في تنفيذ القانون ولشركات التأمين وللمسئولين الذين يرسمون خطط المرور
This study investigates the association between drivers’ characteristics and their speed citation involvement Besides driving experience and accident involvement the studied characteristics include monthly income age level of education marital status and gender type In order to model the above parameters ; regression analysis was carried out to data gathered from 4774 drivers from five Arabian Gulf Cooperation Council (GCC) countries The data were collected using a questionnaire involving short answers on the required characteristics Official records were not possible to be used since they do not properly represent the actual drivers’ population simply because of the considerable amount of tickets issued to the owners of the vehicles rather than to the violating drivers However the gathered data on speed citations were possible to be compared indirectly with that officially published The two matched reasonably well The final developed model showed drivers’ age accident involvement and monthly income to be significantly associated with speed citation involvement Age showed a negative association and the other two parameters showed positive associations In the presence of these variables all the remaining variables become unbalanced and are automatically removed form the model In the absence of age driving experience and level of education become significant The former is negatively associated with speed citations and the latter positively The findings are believed to be important for law enforcers driving rehabilitators insurance decision makers and traffic policy makers
URI/URL: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/16266
Collection(s) :English Articles

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
U08M01V15I01A07.pdf207.4 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir
Number of visits :175
Number of Downloads :47
Login To Add Comment or Review

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.