Service load deflections of highstrength fiber reinforced concrete beams انحرافات العوارض الخرسانية المسلحة ذات المقاومة العالية والمقواة بالألياف المعدنية بفعل أحمال التشغيل
المؤلفون:
Ashour S A Mahmood Khalid M Wafa Faisal F
تاريخ النشر:
2000
الاستشهاد المرجعي :
Service load deflections of highstrength fiber reinforced concrete beams انحرافات العوارض الخرسانية المسلحة ذات المقاومة العالية والمقواة بالألياف المعدنية بفعل أحمال التشغيل Samir A Ashour Khalid M Mahmood and Faisal F WafaJournal of King Abdulaziz University engineering sciences King Abdulaziz UniversityVol 12 no 2 (1420 H 2000) p p 2146Ashour S AMahmood Khalid MWafa Faisal F
الملخص:
تقدم هذه الورقة نتائج اختبار 18 عارضة خرسانية عالية المقاومة (85 ميجا باسكال) وذلك لدراسة تأثير الألياف المعدنية وتسليح الشد والضغط الطوليين على الانحرافات الفورية وطويلة المدى وقد أظهرت النتائج أن إضافة الألياف المعدنية للعوارض الخرسانية المسلحة للشد تعمل على تقليل الانحرافات الفورية وطويلة المدى أما بالنسبة للعوارض ذات تسليح الضغط والألياف فإن الزيادة المفرطة لكلا التسليحين ربما تؤدي إلى تأثير غير مرغوب فيه على الانحراف طويل المدى وأظهرت العوارض ذات التسليح الشدي الطولي الأدنى حسب المواصفات الأمريكية أن النسبة بين الانحراف الخاضع للزمن والانحراف الفوري ذات قيمة عالية مقارنة بنفس النسبة للعوارض ذات تسليح 50 % من التسليح الشدي المتوازن Test results of eighteen beams of highstrength concrete of 85 MPa (12300 psi) compressive strength are presented to study the influence of steel fibers and longitudinal tension and compression reinforcements on their immediate and longterm deflections The results show that the addition of fibers in singly reinforced beams reduces immediate and longterm deflections For beams with compression bars and fibers the excessive amount of two reinforcements may have an unfavorable effect on the longterm deflections The beams having the ACI Code’s minimum longitudinal tension reinforcement showed much higher timedependent deflection to immediate deflection ratio when compared with that of the beams having about 50 percent of the balanced tension reinforcement The theoretical method presented in the paper for predicting deflections considers the effect of steel fibers on material and section properties The computed values for the tested beams and those of a parametric study indicate that the influence of steel fibers in increasing the moment of inertia of cracked transformed sections is most pronounced in beams having small amount of longitudinal tension reinforcement