Improvement of dune sand asphalt mixes for pavement bases تحسين خلطات الرمل الكثيبي الزفتي لأساسات الرصف
المؤلفون:
Khan Ahmed M Fatani Mohamed N
تاريخ النشر:
1990
الاستشهاد المرجعي :
Improvement of dune sand asphalt mixes for pavement bases تحسين خلطات الرمل الكثيبي الزفتي لأساسات الرصف Mohamed N Fatani and Ahmed M KhanJournal of King Abdulaziz University engineering sciences King Abdulaziz UniversityVol 2 (1410 H 1990) p p 3547Fatani Mohamed NKhan Ahmed M
الملخص:
تهتم معظم المناطق في العالم بنضوب الركام المعدني وبالتالي تنظر إلى بدائل أخرى والمناطق الصحراوية أكثر هذه المناطق حاجة إلى المواد الصالحة لبناء الطرق لذا، فإن الاختيار إما أن يتم بتحسين خصائص الرمل الكثيبي وإما باستجلاب المواد اللازمة من مناطق أخرى وتعتبر معظم مخلفات المصانع نفايات مكلفة في نقلها والتخلص منها بالإضافة إلى الأضرار البيئة التي تسببها ويدرس هذا البحث إمكانية الاستفادة من استخدام مثل هذه المخلفات في تحسين الرمل الكثيبي لاستخدامه في خلطات طبقات أساسات الرصف الزفتية، ويعتبر أكسيد الحديد وغبار الفرن الأسمنتي ضمن هذا التصنيف وقد أدى خلط مواد طبيعية كغبار الطفة البركانية مع الرمل الكثيبي الزفتي إلى تحسن جيد وقد أضيف الأسمنت البورتلندي والجبس بنسب مختلفة مع الإضافات الأخرى للوصول إلى الحد الأدنى المطلوب للتصميم من قبل معهد الأزفلت الأمريكي وقد أظهرت النتائج أن الغبار الفرني الأسمنتي وغبار الطفة البركانية كليهما حققا المتطلب الأدنى لثبات الطرق ذات المرور المنخفض Depletion of mineral aggregates is a matter of great concern in most areas of the world New sources of aggregates need to be investigated In desert areas suitable materials for construction of roads are scarce and necessitate either improving available dune sand or importing good quality mineral aggregates Many industrial byproducts are considered wastes costing handling and disposing expenses in addition to the environmental hazards This research work looks for beneficial utilization of such wastes for improving dune sand to be used in asphaltic base course Iron oxide and kiln dust are considered within this category A natural material volcanic tuff dust was mixed with dune sand asphalt and marked improvement was gained Portland cement and gypsum were introduced into various percentages with other additives to reach the minimum Asphalt Institute design requirements The results are very much encouraging with volcanic tuff dust which shows remarkable improvement However kiln dust also satisfied the minimum stability requirements for low volume roads