Titre: Goal programming for academic plans design استخدام البرمجة الهدفية لتصميم الخطط الأكاديمية
Auteur(s): Agha Salah Ramadan
Date de publication: 2010
Référence bibliographique: Goal programming for academic plans design استخدام البرمجة الهدفية لتصميم الخطط الأكاديمية Salah R Aghaمجلة جامعة الملك سعود مجلة العلوم الهندسية عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعودVol 22 no 2 (1431 H 2010) p p 7788Agha Salah Ramadan
Résumé: This article describes a project undertaken at the Islamic University in Gaza The project aims at designing a general academic departmental plan of study using binary goal programming The design process includes balancing the assignment of courses to semesters Soft and hard constraints are first identified based on interviews with academic experts Then a model that uses multiple criteria programming is built and used to construct the plan of study of the industrial engineering department at the Islamic University in Gaza To determine the weights of the criteria the researcher attempted to use Analytic Hierarchy Process (AHP) However after interviewing the experts it was concluded that preemptive goal programming is recommended The model was then solved using LPSolve software The resulting plan of study clearly outperforms the manually designed one A comparison between the newly designed plan of study and the existing one in terms of each of the criteria shows that the overall objective function could be greatly improved Furthermore the systematic formulation of the problem revealed that some constraints are unaccounted for in the manually designed plan The model can be easily extended to include more objectives and constraints and can also be applied to other departments
يصف هذا البحث مشروعا تم القيام به في الجامعة الإسلامية بغزة حيث هدف إلى تصميم الخطط الدراسية للأقسام الأكاديمية باستخدام البرمجة الهدفية، وتشمل عملية التصميم هذه توزيع المواد على الفصول وتم تحديد المعايير والقيود عن طريق إجراء مقابلات مع خبراء أكاديميين وبعد ذلك وفي البداية تم بناء نموذج باستخدام البرمجة متعددة الأهداف لتصميم الخطة الأكاديمية لقسم الهندسة العامة بالجامعة الإسلامية بغزة ولتحديد أهمية كل من هذه المعايير، حاول الباحث استخدام التحليل الهرمي، غير أن الخبراء أجمعوا على استخدام البرمجة الهدفية الاستنتاجية تم حل النموذج باستخدام LPSolve وأظهرت النتائج تحسنا واضحا للخطة الأكاديمية المقترحة على الخطة الحالية، هذا بالإضافة إلى أنه تم الأخذ بالاعتبار أهدافا لم تكن أخذت بالحسبان سابقا في الخطة المصممة يدويا
URI/URL: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/13910
Collection(s) :English Articles

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
U01M02V22I02A03.pdf2.35 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
Number of visits :188
Number of Downloads :101
Login To Add Comment or Review

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.