العنوان: Effect of including the emptyadjusted truck factors on pavement design A case study on Riyadh area road network تأثير اعتبار المعامل المعدل للشحنات الفارغة على تصميم الرصف (دراسة حالة على شبكة شوارع مدينة الرياض)
المؤلفون: Al Mansur Abd Allah Ibrahim
Sharaf Isam Abd Al Aziz
تاريخ النشر: 1998
الاستشهاد المرجعي : Effect of including the emptyadjusted truck factors on pavement design A case study on Riyadh area road network تأثير اعتبار المعامل المعدل للشحنات الفارغة على تصميم الرصف (دراسة حالة على شبكة شوارع مدينة الرياض) Essam A Sharaf and Abdullah I AlMansour مجلة جامعة الملك سعود مجلة العلوم الهندسية عمادة شؤون المكتبات، جامعة الملك سعودVol 10 no 1 (1418 H 1998) p p 113Sharaf Isam Abd Al AzizAl Mansur Abd Allah Ibrahim
الملخص: Truck traffic is one ofthe major inputs to any pavement design procedure In almost all pavement design procedures truck traffic is represented in terms of the accumulated Equivalent Axle Load (EAL) applications The level of EAL applications is mainly dependent on the prevailing values of truck factors Thus efforts have to be made to accurately estimate truck factor values based on local loading conditions The current practice of the Ministry of Communications (MOC) involves recording axle weights of loaded trucks only without including empty trucks This in turn leads to higher truck factor estimates and consequently overdesigned pavement structures The main objective of this study is to quantify the effect of excluding empty trucks when estimating truck factors on highway pavement design The truck factors associated with loaded trucks were determined from MOC data files The empty truck factors were determined from a field sample consisting of 4000 empty trucks The emptyadjusted truck factors were calculated as the weighted average of the two truck factor values An analysis has been conducted to study the effects of using the emptyadjusted truck factors on pavement design instead of loaded truck factors using the AASHTO design procedure The analysis indicated that the average truck factor for empty trucks is about 115 the average truck factor for loaded trucks is about 987 and the average emptyadjusted truck factor is about 663 It also showed that excluding empty trucks would result in overdesigns with an average of about SR 10 m 2 or about SR 3500 kmlane extra construction cost
يتعبر معامل الشحنات أحد المدخلات الأساسية في عملية تصميم الرصف ويعبر عن هذا المعامل في طرق التصميم من خلال الحمل المحوري المكافئ التراكمي حيث يعتمد على القيم السائدة لمعامل الشاحنات، لذلك فانه من المهم تقدير قيم معامل الشحنات بطريقة صحيحة على أساس الوضع المحلي لتحميل الشاحنات يعتمد الوضع القائم الآن في وزارة المواصلات على تسجيل الحمل المحوري للشاحنات المحملة فقط دون الشاحنات الفارغة، وهذا يؤدي بدوره إلى تقدير أكبر لمعامل الشاحنات وبالتالي إلى تصميم أعلى من المطلوب تهدف هذه الدراسة إلى حساب تأثير استثناء الشاحنات الفارغة عند تقدير معامل الشاحنات على التصميم الإنشائي للرصف لقد تم حساب معامل الشاحنات المحملة من ملفات المعلومات المتوافرة في وزارة المواصلات أما معامل الشاحنات الفارغة فقد تم حسابه عن طريق أخذ عينة للشاحنات الفارغة بلغت حوالي 4000 شاحنة ومن ثم تم حساب المعامل المعدل للشاحنات الفارغة باستخدام المتوسط الموزون لمعامل الشاحنات المحملة ومعامل الشاحنات الفارغة ولقد تم دراسة تأثير استخدام المعامل المعدل للشاحنات الفارغة على التصميم الإنشائي للرصف باستخدام طريقة الاشتو لقد بينت هذه الدراسة أن متوسط معامل الشاحنات الفارغة حوالي 115 ومتوسط معامل الشاحنات المحملة حوالي 987 أما متوسط المعامل المعدل للشاحنات الفارغة فقد بلغ حوالي 663 كما أظهرت الدراسة أن استثناء الشاحنات الفارغة عند حساب معامل الشاحنات يؤدي إلى تصميم إنشائي أعلى من المطلوب تبلغ التكلفة الزائدة له حوالي ريال لكل متر مربع أو 3500 ريال لكل كيلو متر مسار
الرابط: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/13572
يظهر في المجموعات:English Articles

الملفات في هذا الوعاء:

الملف الوصف الحجمالصيغة
U01M02V10I01A10.pdf248.45 kBAdobe PDFعرض/فتح
عدد مرات زيارة التسجيلة :141
عدد مرات التحميل :110
سجل الدخول لاضافة التعليق او المراجعة

جميع الأوعية على المكتبة الرقمية محمية بموجب حقوق النشر، ما لم يذكر خلاف ذلك