Titre: Assessment of the quality of educational climate during undergraduate clinical teaching years in the College of Medicine Taibah University تقويم جودة مناخ التعليم الطبي في مرحلة سنوات التعليم السريرية بكلية الطب جامعة طيبةبالمدينة المنورة
Auteur(s): Makhdoorn Naeem M
Date de publication: 2009
Référence bibliographique: Assessment of the quality of educational climate during undergraduate clinical teaching years in the College of Medicine Taibah University تقويم جودة مناخ التعليم الطبي في مرحلة سنوات التعليم السريرية بكلية الطب جامعة طيبةبالمدينة المنورة Naeem M MakhdoornJournal of Taibah University medical sciences مجلة جامعة طيبة العلوم الطبية Taibah UniversityVol 4 no 1 (1430 H 2009) p p 4252Makhdoorn Naeem M
Résumé: الخلفية إن منهج كلية الطب في جامعة طيبة، يتبع المنهج التقليدي مثل أغلب الكليات الطبية في منطقة الشرق الأوسط وقياس البيئة التربوية قد يساعد أعضائ هيئة التدريس وإدارة الكلية في قياس وتطوير نوعية التعليم أهداف الدراسة تقويم جودة المناخ التربوي أثناء مرحلة التعليم السريرية الجامعية في كلية الطب، وتحديد مناطق المشكلة في المناخ التربوي الذي يجب التغلب عليها في كل من الطلاب والطالبات الطريقة أثناء السنة الدراسية 2007 2008، تم توزيع استمارة التقويم الجاهزة المصدقة من دندي (DREEM) التي تحتوي على 50 نقطة لتقويم بيئة التعليم على 280 طالبة وطالب في السنوات الرابعة والخامسة والسادسة من المرحلة السريرية وذلك في مواقع التدريب بالمستشفيات المختلفة، تم استعمال برنامج SPSS للإحصاء بالكمبيوتر، وعرضت البيانات كقيم متوسطة وإنحرافات معيارية لكل مقرر، تم إجراء إحصاء مقارن بين ردود الطلاب والطالبات طبقا للسنوات الدراسية في الكلية النتائج أكمل (204) طالب وطالبة الاستفتاء بنسبة استجابة 70 % للطلاب، ونسبة استجابة 73 % للطالبات، ودلت استجابة الطلاب والطالبات أن البيئة التعليمية بكلية الطب كانت أكثر إيجابية في الطالبات الاستنتاجات استمارة التقويم الجاهزة المصدقة من دندي (DREEM) تمد الباحثين بمعلومات تشخيصية مفيدة حول البيئة التعليمية بالكليات الطبية، وحول البيئة التربوية للعملية التعليمية بالكامل وتعطى بوضوح إشارة للأولويات لإصلاح المناهج هذه البيانات يمكن أن تعمل أيضا كخط أساس لتقويم طولي ممتاز من تصورات التغييرات في خطط كلية الطب، جامعة طيبة، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية
Backound The undergraduate curricula of medical schools in Taihah University Saudi Arabia is traditional like most of the medical schools in the Middle East region A measure of the educational environment in the college of medicine as perceived by students would assist educators and college administration personiwl in gauging tlw quality of the learning occurring within this important venue Objectives 1)To assess the quality of educational climate during undergraduate clinical teaching years in College of Medicine Taihah University AT_Madinah Al_Munawarah Kingdom of Saudi Arabia 2)To detect problem areas that should Lw remediated 3)To compare the gender difference in the perceptions of the educational environment in the clinical teaching stage Methods During the academic year 2(X)72(X)8 the DREEM questionnaire was distributed and collected by the undergraduate student leader of the same year to all 280 females and males’ clinical stage medical students 4th year 5th year and 6th year clinical Stage students are located at different hospital sites for their clinical teaching Each hospital siti has an undergraduate administrator who distributed and collected the questionnaire Comparisons between students’ responses according to their studying years in the college and their gender were taken in consideration Results One hundred and ninety—six female and male students completed the questionnaire from the total students sample (28t)) representing a response rate of 70% There were 109 male out of (150) reprvsenting726 % and 95 female out of (130) representing 73% the female students composite 485 % of the total responding students while the tnalt students represented 515% There were no individual areas of excellence (that is no item scored > 35) Although the environment was perceived as more positive than negative in both females and males the mean total score was highly statistical significant difference where the score was 1132(M) in the females when compared to the males score 1072(X) In four out of the five suhscales females scored higher than males indicating that the females students appear happier in the clinical stage and the vice versa for the males students Conclusion The DREEM provides useful diagnostic information about medical schools whether it is in developing or WesLern developed countries The DREEM gives a clear indication of the priorities for reform of the curriculum These data can also serve as a baseline for a longitudinal quality assessment of student’s perceptions of the changes planned for the college of medicine Taibah University Saudi Arabia
URI/URL: http://172.16.0.14/Dspace/handle/123456789/12020
Collection(s) :English Articles

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
U06M01V2009A05.pdf3.99 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
Number of visits :280
Number of Downloads :103
Login To Add Comment or Review

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.